Kámen s otisky kopyt posvátného koně

12.10.2010 12:02

Pan Procházka z Plzně mi napsal velmi zajímavou informaci. Škoda, že už jsem tuhle zprávu nestihl zařadit do své nové knížky "Soutěskami Českého krasu", která vyjde koncem října. Je zajímavé, jak vyprávění o určitém místě přináší stále nové a dosud netušené skutečnosti; někdy to vypadá, jako když loupete cibuli a pod slupkou odhalujete další, stále hlouběji uložené a čím dál šťavnatější vrstvy.

Dobrý den, trochu se zpožděním se mi dostala do ruky Vaše knížka "Tajemná tvář krajiny mezi Berounkou a Brdy". Jako správného rodáka ze Tmaně mě zaujaly pochopitelně ty pasáže, týkající se míst, kde jsem prožíval své mládí, a která mě před cca 58 lety ukazovala zejména moje babička. Jedním z těchto míst byl i Kotýz a na něm kámen s oválnými otvory, o kterém mi tehdy babička říkala, že byl prošlapán kopyty Zlatého koně. O tomto kameni ví dnes už asi málokdo, možná by Vás ale mohl zajímat. Lze ho najít poblíž Jelínkova mostu, v místech, kde před tou řádkou let (pokud si vzpomínám), byly mnohem zřetelnější pozůstatky valů starého keltského hradiště. Před několika lety jsem vytáhl na Kotýz své dva syny a jednoho z vnuků, a po cca půlhodinovém hledání se nám kámen podařilo najít. Byl sice hodně zarostlý starou trávou a zanesený prachem z Velkolomu Čertovy schody, ale po očištění se na něj dalo docela koukat. Díry v kamenu se mi sice proti dřívějšku zdály trochu zvětralejší, ale třeba to byl jen dojem, je to přece jen už nějaká doba. Nu, a protože jsme s sebou měli i fotoaparát, vyfotografovali jsme ho. Naše postavy jsem na přiložených naskenovaných fotografiích ponechal - ne snad z důvodu nějaké ješitnosti, ale proto, aby bylo vidět okolí, a že fotky jsou opravdu z Kotýzu. Mějte se, a pokud budete mít zájem o bližší lokaci kamene, dejte vědět.

P.S, Jedna věc mě na Vás mrzí - v místopisu jste o Tmani napsal, že je osadou - a to v době, kdy už byla střediskovou obcí... Ale to už bude asi patriotismus Tmaňáka, který žije už víc jak padesát let v Plzni. Nashle!

František Procházka, Plzeň

Fotogalerie: Kámen s otisky kopyt posvátného koně

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode