Literární podvečery ve sněhovém království

03.12.2010 18:12

Už dávno nepamatuji, že by se Mikuláš brodil sněhem. Jednou jsem dokonce právě na Mikuláše našel v lese v Kublově tři dobré suchohřiby (mimochodem, otevřel jsem a slavnostně ochutnal první skleničku hub ve sladkokyselém nálevu, které jsme vyrobili v letošní houbařské sezóně - a byly výborné! Zájemcům mohu dát recept :-).

Jenže letošní zima hned na začátku ukázala ledové zoubky. Všeobecná kalamita. Když jsme šli ve středu s Evou k lékaři na kontrolu, na jednom nároží nás zakočil tak prudký vichr, ženoucí nám sníh do čí, že jsme ani nemohli popadnout dech a udělat pořádný krok po uhlazené ledovce. Nakonec jsme ten nebezpečný úsek zdolali - a nepříjemný zážitek jsem alespoň zužitkoval literárně. Dodal na autentičnosti scéně, v níž popisuji, jak se vévodkyně Kateřina Vilemína Zaháňská pokusila s přáteli vystoupit na sicilskou sopku Etnu, ale museli se vrátit, zaskočeni těsně pod vrcholem prudkou vánicí.

 Psaní románu "Lásky princezen Kuronských" se navzdory všem překážkám a zdravotním problémům v rodině úspěšně blíží do finále. Myslím, že to bude zase něco trochu jiného, v poněkud jiném žánru, než mé předchozí historické příběhy - a jsem moc zvědav na vaše ohlasy, milí čtenáři.

Moje nálada se stále potácí mezi radostí a smutkem; manželka a sestra se úspěšně zotavují po těžkých operacích, Maruška dokonce nakreslila několik nových obrazů a společně s Laďkou Kučerovou instalovala průřez letní pouťovou výstavou z Kublova v Městské knihovně v Berouně.

Více o této zajímavé výstavě se můžete dozvědět (a také se podívat na ukázky vystavených obrazů) na stránkách berounské knihovny ZDE.

Já jsem se v úterý 30. listopadu zúčastnil oficiálního křtu knihy Pavla Renčína "Labyrint", který proběhl v domě knih Neoluxor v Praze na Václavském náměstí. Kmotry byli etnolog Petr Janeček, (autor populární sbírky moderních pověstí "Černá sanitka") a Tomáš Němec (šéfredaktor fantasy časopisu "Pevnost"). Pavel přečet úvodní kapitolu z knihy, já jsem byl moderátorkou vyzván, abych uvedl ukázku ze své metalové opery "Labyrint". Tedy ne, že bych zpíval, ale zavzpomínal jsem na své textařské začátky a zarecital kus "Hymny Labyrintu". Křest vyvolal velký zájem a v kavárně knížního domu se shromáždilo přes čtyřicet zájemců.

Ve čtvrtek 2. listopadu jsem znovu zamířil do své oblíbené knihovny ve smíchovské tržnici. Knihovník a spisovatel Míla Linc tady vedl výukový kurz začínajících autorů (workshop) a přizval si mě, jako "profesionála", abych adeptům této náročné řehole vysvětlil, jak správně vytvořit poutavý příběh, od námětu, přes zápletku, kompozici, dramatickou stavbu atd. - a hlavně, jak tyhle věci fungují v praxi. Byli poněkud zdrceni, když jsem jim sdělil, že psaním se člověk jen těžko uživí a že svoji první vytištěnou knihu jsem měl v ruce, když mi bylo 50 let. Oni ale mají proti naší, při zemi držené generaci, určitý náskok, a to je jejich výhodou. Dvě dívky a tři mladí muži vypadali, že se chtějí skutečně něco naučit.

 Cesta domů zavátou noční Prahou měla v sobě předvánoční kouzlo, díval jsem se z okna tramvaje na zasněžená vltavské mosty a věže - a v hlavě mi zněly koledy...

 

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode