Velký jarmark nakladatelů, redaktorů a spisovatelů - SVĚT KNIHY 2011

15.05.2011 13:00

Letošní pražský veletrh SVĚT KNIHY se nesl v arabském duchu; v pravém pouštním stanu z velbloudí srsti (po dešti trochu páchl vebloudím tukem) jsem ochutnal datle plněné mandlemi a spočinul v nádheře orientálních koberců. V hlavní hale výstaviště byl k vidění osvětlený model rozsáhlého areálu posvátných míst v Mekce a Medině, dětské omalovánky začínající slovy "Ve jménu Boha velikého, slitovného...", nádhera šperků a ženských krojů. Nade vším se dobrotivě usmíval saudský král. Je to trochu hra a reklamní prezentace, samozřejmě, ale připomíná, že duch orientu má prastaré tradice, z nichž se napájí i evropské snění. Stačí připomenout alchymii, astrologii, pohádky Tisíce a jedné noci - a také letce básníka Exupéryho.

 V pátek jsem byl zaujat prezentací jedné záhadologické knížky; v malém salonku RNDr. Hana Blochová (používající též pseudonym Rosa de Sar) líčila teorii, k níž se dopracovala s pomocí psychotronika Jaroslava Růžičky. Společně odhalili, že na Znojemsku se nachází spousta zbytků pravěkých pyramid, starých milióny let, pocházejících ještě z doby, v níž oficiální věda nepředpokládá existenci člověka, natož vyspělé civilizace. Některé jejich vývody jsou logické, například úvaha o tom, že zkameněliny nemohly vznikat postupným ukládáním, ale katastrofickým procesem, nebo že do tvaru pyramid byly upravovány přírodní hory (ostatně podobné úvahy rozvíjím ve své knize "Kamenné otazníky české historie"), že uvnitř skal pod Znojmem se nacházejí prastaré labyrinty, které nejsou dílem středověkých horníků, ale mnohem staršího původu, že proslulá znojemská rotunda stojí na vrcholu pradávné mýtické hrobky. Umělost hor je v knize dokumentována mnoha fotografiemi, zachycujícími, jak jsou důmyslně sestaveny z kamenných bloků. To je diskutabilní, neboť přirozený rozpad horniny vytváří někdy blokové struktury, které vypadají velmi uměle. Trochu odvážná mi připadá také jejich teorie, že nedaleko řeky Dyje je pohřbena dvojice šestimetrových obrů a že by se do jejich hrobky dalo skrze lomovou stěnu proniknout. Každopádně knížka, do které mi autorka vepsala věnování, je zajímavá, i když diskutabilní.

 V televizním stánku jsme se potkali s Arnoštem Vašíčkem a popovídali, co nového každý z nás chystá. Každopádně diváky určitě potěší jeho nový televizní hraný seriál.

V pátek jsem ještě stihl při kávě v literární kavárně probrat tvůrčí plány se zástupcem brněnského nakladatelství MOBA, slíbil jsem do podzimu napsat historický román.

 Sobotu jsem začal nad miskou čerstvých jahod u stolku před stánkem nakladatelství Alpress. Jeho pracovnice o mě vzorně pečovaly, vyfotografoval jsem se s kolegou Honzou Bauerem a také s Hanou Whithon, češkou z Anglie a úspěšnou autorkou ženských historických románů. Byla to elegantní dáma v zářivě bílém kostýmku a klobouku - jako by přímo vystoupila z titulní stránky nějakého románku. Pořídili jsme společný snímek s plyšovým klokanem (maskotem edice Klokan, v níž naše knihy vycházejí) a pak se vzájemným podáním ruky a úsměvy do kamery ve stylu státníků na mezinárodní návštěvě.

 Zájemců o můj podpis bylo hodně, ale šlo většinou o sběratele autogramů, takže jsem se podpisoval jen na kartičky a do památníků; pouze tři lidé přišli s opravdickými knížkami. Nevím, o čem to svědčí. Největší radost mi udělala malá vietnamská holčička v džínových šatičkách, přípomínala hezoučkou šikmookou panenku. Dívala se na mě zblízka, na otázku odvětila, že se jmenuje Hanička, a když jsem jí nabídl hořickou trubičku a jahodu, vzala si a způsobně poděkovala. Vzápětí ji objevil dědeček (ryze český!), kterému se prý ztratila, a odvedl ji za ruku. Ještě se ohlédla. Možná si zapamatovala pro budoucí život, že pan spisovatel je ten, kdo rozdává lidem sladké jahody. A možná měla pravdu...

 Přišly za mnou Eva s Magdou a vyrazili jsme na obhlídku dalších zajímavostí veletrhu. Potěšilo mě, když jsem se u jednoho stánku setkal s hercem Táborským, jenž tam křtil nějaké cédéčko, a když jsem si ve stánku nakladatelství Argo nechal od Miloše Urbana podepsat knihu "Pole a palisáda", kterou považuji za jeho dosud vrcholné dílo. V převyprávění staré pověsti O Libuši a Přemyslovi se dotkl přímo kořenů mytologického myšlení národa. Vlastně se známe přes Facebook, kde si navzájem komentujeme své postřehy, ale poprvé jsme se setkali "naživo". Miloš křtil svou knihu "Boletus arkanus", která vychází z houbařské vášně Čechů a zabývá se myšlenkou, co by se asi stalo, kdyby v našich lesích vyrostl zvláštní hřib, který nemá jen narkotické účinky, ale dokonce plní přání! Kniha je navíc ilustrována 3D obrázky a jako záložka jsou v ní příslušné brýle, takže ty ilustrace, vypadající na první pohled rozmazaně a s duhovou aurou kolem všech linií, můžete spatřit prostorově.

 Stihl jsem i předávání cen Akademie scifi, fantasy a hororu, kde se tentokrát zúčastnilo několik kojenců a jako nejlepší byla označena kniha "Čerpadlo 6" od autora s nevyslovitelným jménem (zlámali si na něm jazyk oba moderátoři). Zlatým hřebem soboty byla však beseda předních spisovatelů, redaktorů, scénáristů, producentů a jedné americké literární agentky o vztahu mezi literární předlohou a jejím filmovým zpracováním. Ukázalo se, že v Čechách je vše postaveno na kamarádských dohodách, agenti obchodující s nápady a díly spisovatelů se u nás moc neuživí. Komu  by se také chtělo dávat procenta se svého, již tak velmi nízkého honoráře? Máme prostě v krvi tradici, že našinec je kutil, který věc sám vymyslí, zpropaguje i prodá.

 Kromě arabského světa byly hlavním mottem letošního knižního veletrhu e-knihy. Celé obrovské oddělení s mnoha stánky, kde se předváděla technologie nových čteček a převod knih do elektronického formátu, budilo stálý zájem. Byl jsem tam vřele uvítán jako jeden z prvních autorů, jehož knihy už průkopnicky "visí na síti". Uvidíme, co to přinese. Každopádně bych se vsadil, že do pěti let budou elektronické čtečky stejně běžnou věcí, jako dnes mobilní telefony nebo notebooky.

Pár snímků z veletrhu (které budou postupně doplněny) si můžete prohlédnout na mém albu ZDE.

 Veletrh tedy máme za sebou, a přede mnou je léto plné nadějí i nejistot...

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode