Santiniho jazyk v televizi

05.12.2011 08:12

SANTINIHO JAZYK - Moderní mysteriózní thriller natočený podle známého románu Miloše Urbana, odehrávající se na pozadí fascinující architektury Jana Blažeje Santiniho, který geniálním a světově unikátním způsobem propojil baroko s gotikou. Režie Jiří Strach. Hrají: D. Švehlík, M. Stropnický, M. Taclík, M. Timková, L. Molnárová, P. Molná...

Pod tímto reklamním sloganem byla včera v české televizi uvedena adaptace jednoho z románů uznávaného autora mysteriálního žánru Miloše Urbana. Byl jsem na to velice zvědav. Na facebooku jsem napsal:

Dnes večer premiéra filmu, na kterou jsem hodně zvědav, protože mám rád Urbana, Stracha a Santiniho. A mám trochu obavu, co z toho vzešlo. Sanitniho architektura je nově objeveným fenoménem, originální sloh, který vznikl v Čechách a je naplněn mnoha mystickými významy. Nedávno jsem také pracoval na jedné knížce, dotýkající se tohoto pražského génia s italskými kořeny Jana Blažeje Santiniho-Aichla. (Jde o příběh zachránění pozapomenuté santiniovské kaple v Ostrově u Stříbra).

A jaké byly mé dojmy z toho, co jsem mohl na televizní obrazovce sledovat?

Musím přiznat, že jsem byl zklamán. Kamera sice působivě zachytila Santiniho architekturu, ale v těch efektních kulisách se postavy pohybovaly jako figurky na šachovnici. Chyběla možnost vcítit se do hrdiny a co hůř, ač to bylo žánrově označeno jako thriller, nebyla tam ani špetka napětí.Schematické prvky, potlačené v románu autorským nadhledem a způsobem zacházení s jazykem, vynikly ve filmu v obnažené podobě. Zůstala zajímavá myšlenková konstrukce, které by skoro lépe seděla forma stylizovaného pseudodokumentu.

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode